De afgelopen week rapporteerde IDC over een forse vraag naar printers, als reden voor de hogere verkoop. Die melding is in lijn met wat Context begin april al via een persbericht bekend maakte. Voor iedereen is de verklaring voor die toename duidelijk. Homeoffice is de belangrijkste reden. De groei is ook daarom wellicht minder interessant.
IDC cijfers
IDC spreekt over 18,9 procent meer shipments van printers, copiers en multifunctionele devices naar West Europa. Die plus is gebaseerd op de cijfers van exact een jaar geleden. Toen was de impact van Covid-19 pas in de laatste maand zichtbaar. Het verbaast ook niet echt dat IDC opmerkt dat de groei nu al drie kwartalen doorzet.
De indeling die IDC maakt zorgt er voor dat het niet geheel mogelijk is een scherp onderscheid te maken tussen printers voor privé of gemengd gebruik en devices die uitsluitend in zakelijke omgeving worden ingezet.
Omdat de groei zit bij de inkjets (omzet +29,6 procent) en bij laserprinters sprake is van een daling (-2,9 procent) ligt het voor de hand dat de meest machines nadrukkelijk niet voor een office-only omgeving zijn aangeschaft.
Context methodiek
Context hanteert een andere methodiek. Het komt tot een groei van 41 procent het afgelopen kwartaal voor de Europese markt. Daarbij geeft het ook aan dat de vraag naar inkjetpatronen goed toeneemt. Dat wil dus zeggen dat de nieuw aangeschafte multifunctionele machines ook serieus worden gebruikt, meer nog dan een jaar geleden.
De verklaring daarvoor geeft het bedrijf niet, maar iedereen met schoolgaande kinderen kan het verzinnen. In tegenstelling tot Q1-2020 is het onderwijs nu al behoorlijk ingesteld op onderwijs op afstand. Alleen al daarom neemt de vraag naar printers en het print volume toe. Homeoffice is natuurlijk de andere reden voor toegenomen verkoop van inkjetpatronen. Tegenover die plus staat dan ook weinig verrassend de min bij de verkoop van toner voor laserprinters van 15 procent (zie ook hier). Dat bevestigt de verschuiving van de werkplekken van kantoren en bureaus naar de thuisomgeving.
Die verschuiving zorgt dus voor verkoop van printers aan particulieren. Daar profiteert het kanaal maar gedeeltelijk van, omdat niet iedereen B2C levert. Dat zelfde geldt voor de verkoop van patronen.